Om mig

Mit billede
Jeg er en i midten af tyverne, og flyttede for nogle år siden fra Slagelse på Vestsjælland til Sverige, for at være sammen med en dejlig mand! Den 11. juli 2009 blev vi gift - på begge vores forældres bryllupsdag! Jeg elsker at læse, bage og hygge mig med familien - og når jeg tager mig sammen, synes jeg det er sjovt at klippe-klistre.

tirsdag den 5. april 2011

Så prøver vi eeeen gang til!

Jeg faldt endnu engang af på den mht. skriveriet, så nu prøver jeg at give den en skalle igen! Det er jo år og dage siden - og der er sket rigtigt meget. De fleste ting kommer jeg nok ind på i fremtiden...
Lige pt. er det, der fylder mest min gastric bypass som jeg fik den 28. februar. Min vægt var stukket helt af fra mig, og alle mine mislykkede forsøg var begyndt at gå mig på nerverne - derfor den drastiske beslutning!

Jeg blev opereret i Borås, og både sygehuset og personalet har været helt fantastisk! Egentlig skulle jeg have været opereret den 14. februar, og jeg kom da også i narkose og fik skåret huller i maveskindet - men blev lukket sammen igen med hele mavesækken i behold. Det eneste lægen havde gjort, var at tage prøver fra min lever, der så lidt tvivlsom ud... Den besked chokerede mig en del, fordi grunden til han tog prøver, var naturligvis at han ikke kunne sige, om det han så på leveren, var godartet (=gammelt arvæv) eller noget djævelskab.
Desværre var det første jeg tænkte jo, at nu ville min verden gå under igen - fordi jeg mistede min far i marts 2010, pga. en ond kræftsygdom, der startede i hans tarm, men spredte sig til leveren (og det rev bare op i nogle psykiske sår, der slet slet ikke er helet endnu).
Der skulle gå en uge, inden jeg fik svar - og lettelsen var til at tage og føle på, da lægen ringede, og fortalte at alt var i sin skønneste orden - prøverne havde vist, at det bare var gammelt arvæv (fra den sprængte blindtarm jeg fik fjernet da jeg var 6!!) Jeg fik så min nye operationsdato i ugen efter, og dér gik alt efter planen!

Inden operationen var jeg på pulverkur, som jeg startede med den. 20. januar - fra sygehusets side hedder det, at man er nødt til at tabe sig en del inden operationen, for at leveren skal blive mindre, så der er bedre plads til at rode rundt under selve operationen - men det havde også en stor betydning for mig mentalt, i og med at jeg skulle holde mig til mine 5 poser pulver-snask om dagen, og KUN indtage flydende. Så kommer man ligesom ind i en anden rytme og tankegang, end når man spiser almindeligt, synes jeg.
Den første uge efter operationen stod den på udelukkende flydende kost i form af mælk/juice/suppe. De efterfølgende 3 uger stod den på mos, blendet mad og knækbrød - og nu er jeg i gang med "almindelig" mad, i små portioner.
Det er jo alle vaner i forbindelse med det at spise, jeg skal have lavet om på. Hvad jeg spiser, hvor hurtigt jeg spiser, hvor meget jeg spiser og hvornår... Virkningen efter operationen varer jo heller ikke evigt - så det, det handler om er, at indstille sig på et helt nyt liv - og så følge det altid!

So far har jeg ikke haft nogen problemer - hverken med de store "ulovlige" fristelser eller for den sags skyld dumping (voldsomt fysisk ubehag som en del gastric bypass-opererede får, hvis de spiser forkert/for hurtigt eller helt umotiveret). Jeg troede faktisk at det skulle være meget værre - at man ville få helt vilde cravings efter alt muligt "griseri", men sådan har det ikke været. Jeg havde det mens jeg spiste flydende - der ville jeg bare heeeeele tiden have noget, der knasede eller bare skulle tygges! Det får jeg jo heldigvis nu, så nu er der ingen ko på isen!

Nå, det var vel et meget pænt (gen-)startindlæg, så jeg må hellere hoppe i kassen - mit mål denne uge er, at vende døgnet den rigtige vej igen - og gå i seng SENEST kl. 01.00 - det gik ikke rigtigt godt i går - ugens første dag, og klokken var 4 inden jeg lå i sengen. Så i dag vil jeg være eksemplarisk. Jeg skal også være frisk i morgen, hvor der vanker både vasketid og svømning. Mere om det i morgen!

Godnat :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar